vrijdag 6 februari 2009

Over mijn grootvader Frans Van den Hove en Belgische tanks

Iedere foto is een bron van informatie. Soms is die informatie verscholen in kleine details. Tussen oude foto's van mijn grootmoeder Adeline Thesine vond ik twee foto's met Belgische soldaten. Op de foto's staat ook mijn grootvader, Frans Van den Hove. Over deze foto's gaan verschillende verhalen rond in de familie. Ze zouden genomen zijn tijdens zijn legerdienst of tijdens de mobilisatie aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog of sterker nog  tijdens de 18-daagse veldtocht van het Belgische leger. Een ander verhaal dat ik vaak hoorde is dat mijn grootvader bij een tankeenheid dienst deed als mechaniekerDe eerste foto toont Frans Van den Hove met enkele andere soldaten, schijnbaar aan het eten ergens in de duinen. Op hun helm dragen ze een witte band. Een teken van overgave? Neen. Drie van de vier soldaten op de voorgrond zijn serganten, te zien aan hun rangonderscheiding die is weergegeven op de mouw. Deze rangonderscheiding werd echter niet meer gebruikt in het Belgisch leger na 1935. De foto kan dus niet van tijdens de mobilisatie of de oorlog dateren. De witte band op de helm werd gebruikt om 'vriend' van 'vijand' te onderscheiden tijdens oefeningen. Wellicht is de foto gemaakt in het kamp van Beverlo.

De tweede foto toont Frans Van den Hove (uiterst rechts) met zwarte baret poserend tegen een voertuig. Het voertuig is een Chenard & Walker camion, die diende om tanks van het Régiment de Chars de Combat te transporteren. Dit regiment werd opgedoekt in 1935! Ook deze foto kan dus niet van later dateren. Interessant is dat je op de foto uiterst links nog net de aanzet van een tankwiel kan zien van een tank die op een aanhangwagen staat. Het betreft een Belgische FT 18 tank! En kijk ook eens naar onderstaande foto voor een volledig beeld van dezelfde camion mét aanhangwagen én een dergelijke FT 18 tank. Deze tanks van Franse makelij zijn van een type dat eigenlijk hopeloos verouderd was in mei 1940 en geen partij voor het uiterst moderne Duitse pantserleger. Beide foto's met mijn grootvader Frans Van den Hove dateren dus niet uit de oorlog en ook niet uit de mobilisatieperiode, maar zijn wellicht genomen tijdens zijn legerdienst.




Info:
Frans (Marie Joseph) Van den Hove
Geboren: Zandbergen, 1 september 1913
Overleden: Ninove, 14 november 1973
Echtgenote: Adeline Thesin
Moeder: Marie Elisa Vanden Bossche
Vader: Théophiel Van den Hove

2 opmerkingen:

  1. Mijn vader (eddy Van den Hove)Had een nonkel Frans Van den Hove nu weet ik niet exact of dit dezelfde persoon is en aan mijn vader kan ik het ook niet meer vragen vermits hij gestorven is maar misschien weet jij meer hierover, ik ben namelijk opzoek naar wat familie geschiedenis dusja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stuur mij een mailtje op volgend adres: genealogie.vandenhove.degeyter@hotmail.com
      Dan kunnen we verder nagaan of er een verwantschap is.
      Vriendelijke groeten,

      Verwijderen