vrijdag 6 februari 2009

Lucien Van den Hove en Belgisch Congo

Lucien Van den Hove was een broer van mijn grootvader Frans Van den Hove. Hij was Kandidaat-Administrateur in Belgisch Congo en overleed in 1942 in Léopoldville (ten gevolge van malaria?). Hij werd daar ook begraven. Meerdere familieleden herinneren zich een foto van zijn graf, gemaakt in de jaren '60 van vorige eeuw, maar die foto vond ik helaas nog niet terug. Lucien begon in 1927 te werken in Belgisch Congo als agent territorial adjoint aan een wedde van 22.500 francs. In 1939 werd hij agent territorial principal, met een wedde van 50.000 francs.

Lucien Van den Hove schreef in 1935 in Beni Bendi, tijdens een van zijn lange tochten doorheen zijn toezichtsgebied, een boek dat in 1940 door Imprimerie Le Courrier d'Afrique Léopoldville werd uitgegeven met als titel: Les Gongs en Folie ou L'Odyssée de Yaki Chef de Guerre Congolais. Ik vond een exemplaar van zijn boek terug bij mijn nonkel, Dirk Van den Hove. De lino's in het boek zijn van de hand van Adrien Vanden Bossche, mogelijk familie want zijn moeder is immers een Vanden Bossche. Het boek lijkt een vrij zeldzame uitgave te zijn en kwam er ook niet zonder slag of stoot. In zijn personeelsdossier, oorspronkelijk bewaard in het Afrika-archief van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en nu in het Rijksarchief, is een ganse briefwisseling terug te vinden waaruit blijkt dat zijn oversten niet waren 
opgezet met zijn boek. Het was aanvankelijk blijkbaar 'not done' om dat soort werken uit te brengen. Maar door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog komt er in Léopoldville een eigen uitgeverij tot stand die dit soort litteraire werken wel in circulatie bracht. Uit een aantal rapporten in zijn dossier kan ook opgemaakt worden dat Lucien het aanvankelijk vaak aan de stok had met zijn oversten en zich zelfs een aantal maal een intern onderzoek op de hals haalde (onder meer vanwege een te hard optreden tegen de plaatselijke bevolking). In een later fase van zijn carrière verbeteren zijn evaluaties aanzienlijk en schreven zijn oversten enkel nog positieve rapporten over hem.

Op de foto van zijn bidprentje zien we Lucien Van den Hove in uniform. Hij draagt twee onderscheidingen: de linker medaille is waarschijnlijk een medaille van de Orde van de Leeuw, de rechter medaille is de Dienstster met één balkje (wat op minstens drie jaar dienst in de Congo wijst). Het kruis van Ridder in de Léopoldsorde, vermeld op zijn bidprentje, draagt hij niet en is mogelijk postuum uitgereikt.


Info:
Lucien (Joseph Théophile Charles)
Van den Hove
Geboren: Zandbergen, 12/02/1906
Overleden: Leopoldstad, 7/04/1942
Echtgenote: Juliette Marie Thérese Van Damme
Vader: Théophiel Van den Hove
Moeder: Marie Elise Vanden Bossche

4 opmerkingen:

  1. Beste Peter,
    Proficiat met je prachtig werk! Ik kreeg er kippevel van. Vooral van dit stuk over Lucien. Lucien was de peter van mijn vader, Emile (je nonkel Miel die in Frankrijk woont) en voor zover bekend de enige schrijver in onze familie. Ik ben al jaren op zoek naar informatie over dat boek, en, indien mogelijk een exemplaar om te lezen! Misschien kan je het inscannen?
    Zoals je misschien weet, ben ik sinds 2006 hoofdredactrice van de "Gazette van Detroit". Wist je dat hier heel wat immigranten zitten uit Ninove en omstreken? En dat we een genealogische vereniging en bibliotheek hebben, de Genealogical Society of Flemish Americans en de Leon Buyse Library? Ik nodig je hierbij uit om ons een bezoek te brengen, misschien ter gelegenheid van het 95-jarig bestaan van de krant op 1 augustus 2009...
    Ik kom ook in mei naar België voor de verjaardagsviering in Diksmuide, en ik hoop je dan te ontmoeten.
    Je achternicht (?),
    Elisabeth Khan-Van den Hove

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben trots op mensen zoals u! Mijn gelukwensen en doe zo verder

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bent u familie van Peter Franz Van den Hove, geb, omstreeks 1742 (zoon van Peter Bartholomeus Van den Hove, hofapotheker te Brussel), kanselier van de vorst von Schwarzenberg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo. Ik heb geen informatie over een dergelijk verwantschap. U kan mij steeds mailen op: genealogie.vandenhove.degeyter@gmail.com
      Vriendelijke groeten,

      Verwijderen